ADEL SALAMEH & NAZIHA AZZOUZ - KANZA

Posted By MiOd On Thursday, October 24, 2013 Under ,
ADEL SALAMEH & NAZIHA AZZOUZ - KANZA
Adel Salameh and Naziha Azzouz may offstage be man and wife, but onstage their relationship is no less close: Kanza reflects a lovely congruence of artistic intentions. Naziha comes from a family of musicians in Oran, but since the age of 12 has lived in France; Adel was born in Palestine, studied music in Jordan, and has spent the last 12 years working in Europe. All the tracks on this compelling album are his own compositions or arrangements, but the magic they exude derives from an instrumental symbiosis: Adel's oud, with Barbaros Erkose's clarinet, Abdel Ghani Krija's percussion--and Naziha's voice. This latter has a dark timbre and exceptionally pure intonation, and it's deployed with a very conscious artistry in songs that meld Palestine with medieval Andalusia. When Naziha takes the lead, Adel faithfully follows, echoing her melismatic turns of phrase. When Adel holds the floor, you hold your breath; when Barbaros's clarinet soars up into the silent air, you can feel the silence all around. Everything here is acoustic, with no whiff of the studio; head, heart, hands and lips do the biz unaided. --Michael Church

Né en Palestine, à Nablus exactement, Adel Salameh à prêté ses talents de soliste aux plus grandes formations arabes. A Londres, où il s’est installé , il s’est taillé une excellente réputation. Virtuose du ‘ud, il tire son inspiration musicale des musiques orientales. Naziha Azzouz est algérienne. Elle travaille avec Adel depuis longtemps. Ces deux musiciens ont appris à se connaître et à mêler leurs sons respectifs. « Kanza », leur dernier album, est plein d’émotion et de profondeur. Lumineuse, pure, profonde leur musique respire comme le souffle du vent sur les dunes du désert . Il se dégage de ce disque beaucoup de poésie et de sensualité, de couleurs et de saveurs. Le piment harmonique est doux, les rythmes sont onctueux, et la voix de Naziha donne de la sensualité à ces mélodies. Barbaros Erkose à la clarinette et Abdel Gani Krija au darbouka, au Riq et au Bendir, impose eux aussi leur style. Les teintes de leurs instruments soulignent la clarté et la beauté de ces paysages musicaux si secrets, si mystérieux, si attirants. A découvrir.

De l’oud, Adel Salameh n’a gardé que les tensions acoustiques et les silences pour que puissent se glisser la voix de Naziha Azzouz et, surtout, la clarinette chantante de Barbaros Erkose, les percussions se faisant plutôt discrètes pour un assemblage très doux et d’un bel équilibre.

Unis par les liens du mariage mais aussi par ceux de la scène, le joueur de ‘ud palestinien Adel Salameh et la chanteuse algérienne Naziha Azzouz nous invitent à passer en leur compagnie une lune de miel imaginaire entre Andalousie et Anatolie. Empruntant à une gamme d’expressions variées, allant d’une possible complainte kabyle à une farandole moyen-orientale, cet album traite avec pudeur et ferveur de thèmes ancrés dans la mythologie arabe ( au premier rang desquels la passion amoureuse ). Sur un toile instrumentale intimiste, la voix de Naziha se distingue par ces subtils chevrotements mélancoliques. Oscillant entre sanglots contenus et grâce céleste, l’Algérienne suspend magistralement le temps et noue au passage la gorge de l’auditeur ébahi. D’une solennité parfois troublante, son organe est illuminé par une orfèvrerie acoustique aux lignes fluides et aux timbres purs évoquant certaines productions ECM. Tandis que le oud se déploie en arabesque dentelées, la clarinette imprime sa douceur nasillarde. Mais au milieu de ce ruissellement de mélodies orientales climatiques, une rupture , un silence peuvent à tout moment intensifier la charge émotionnelle. D’exaltation primesautière en meurtrissure sentimentale, Kanza constitue un recueil d’états émotionnels, un carnet de poèmes musicaux dont la richesse n’a en définitive d’égale que la virtuosité bienveillante de ses créateurs.

Born in Palestine in Nablus exactly, Adel Salameh has lent his talents as a soloist with the largest Arab formations. In London, where he installed, it has earned an excellent reputation. Virtuoso 'ud, it draws its musical inspiration Eastern music. Naziha Azzouz is Algerian. She works with Adel long. Both musicians have learned to know and mingle their respective sons. "Kanza", their latest album, is full of emotion and depth. Light, pure, deep as their music breathes the breath of wind on the dunes of the desert. It emerges from this disc a lot of poetry and sensuality, colors and flavors. The harmonic pepper is soft, smooth rhythms are, and the voice of Naziha gives sensuality to these melodies. Barbaros Erkose the clarinet and Abdel Gani Krija to darbouka at riq and Bendit, also imposes their style. The hues of their instruments emphasize clarity and beauty of these musical landscapes if secret, so mysterious, so attractive. To discover.

The oud, Adel Salameh has kept tensions that acoustic and silences that can drag the voice of Naziha Azzouz and especially the clarinet for Barbaros Erkose singing, percussion being rather quiet for a very mild assembly and a nice balance.

United by marriage but also by those of the scene, the player 'ud Palestinian Adel Salameh and Algerian singer Naziha Azzouz invite us to spend with them a honeymoon imaginary between Andalusia and Anatolia. Using a range of expressions varied, ranging from a possible complaint Kabyle a Middle Eastern dance, this album deals with modesty and fervor of themes rooted in mythology Arabic (foremost among them the love). On a canvas instrumental intimate, the voice of Naziha is distinguished by subtle jitter melancholy. Oscillating between sobs and through celestial content, the Algerian masterfully suspends time and ties in passing the throat of the listener astounded. In a solemn sometimes disturbing, his body is illuminated by a lines goldsmith acoustic fluids and stamps evoking pure ECM market. While the oud arabesque unfolds in jagged, clarinet nasillarde prints its sweetness. But in the middle of this runoff Eastern melodies climate break silence at any time can intensify the emotional charge. On primesautière exaltation in emotional wounds, Kanza is a collection of emotional states, a book of poems whose music has the wealth ultimately matched only benevolent virtuosity of its creators.

1. Le Secret
2. Kanza
3. Le Rendez Vous Imaginaire
4. Bronwen
5. Layloun Ajeeb
6. Les Ailes Du Desert
7. Ya Ghazalan
8. Forgivness
9. Je Pleure Ton Amour

Ape (EAC Rip): 230 MB | MP3 - 320 kbs: 140 MB | Covers

Archives have 5% of the information for restoration

Ape
Part 1 | Part 2

OR MP3 320 kbps
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